112016Lip
Letni problem – odwodnienie

Letni problem – odwodnienie

Zdrowy organizm składa się w 50 – 70% z wody. Ponieważ nie ma możliwości jej magazynowania, musi mieć ją nieustannie dostarczaną. Codzienne zapotrzebowanie na płyny zależy od kilku czynników:
– temperatury otoczenia i ciała
– stanu zdrowia
– wieku (dzieci i osoby starsze odwadniają się szybciej niż dorośli)
– dieta
– stopień aktywności fizycznej
– odwodnieniu sprzyja spożywanie alkoholu.
Szczególnie narażone na odwodnienie są małe dzieci i osoby starsze. Stan odwodnienia u niemowląt i małych dzieci rozpoznaje się po suchych ustach, bezgłosie, braku łez podczas płaczu, suchej pieluszce po 3 godzinach od czasu ostatniej wymiany, zmniejszeniu napięcia skóry, zapadniętych oczach, policzkach. Dziecko silnie odwodnione jest osłabione, senne, apatyczne i wiotkie. W przypadku seniorów problem tkwi w mniejszej wydolności ośrodka pragnienia, co powoduje że wiele osób po prostu nie czuje potrzeby uzupełnienia poziomu płynów.

OBJAWY ODWODNIENIA
– suchość ust ( pojawia się dopiero wtedy gdy niedobór płynów w organizmie jest znaczny
– ciemne zabarwienie moczu
– zmniejszenie pocenia się
– ustanie wydzielania śliny
– utrudniona mowa
– skurcze i bóle mięśni
– utrata elastyczności skóry
Jeśli w tym momencie nie nastąpi uzupełnienie płynów, pojawią się kolejne symptomy:
– ogólne zmęczenie i osłabienie
– zmniejszona ilość oddawanego moczu (aż do bezmoczu)
– dreszcze i zawroty głowy
– zaburzenia widzenia
– omdlenia, nudności i czasami wymioty
– przyspieszony oddech, przyspieszona akcja serca
– problemy z oddychaniem aż do utraty przytomności, a w skrajnych przypadkach do zgonu.
Śmierć w wyniku odwodnienia organizmu może nastąpić w ciągu 3-5 dni, w przypadku upalnej pogody – szybciej.

JAK ZAPOBIEC ODWODNIENIU
Trzeba pamiętać, że nie każdy płyn nawadnia- kawa i alkohol działają odwrotnie, diuretycznie. Do nawadniania nie nadają się też herbatki ziołowe, a także słodkie napoje. Zakłada się, że na każdy kilogram naszego ciała przypada 30 ml płynów na dobę. U niemowląt zapotrzebowanie na wodę można policzyć, przyjmując wartość 100-190ml płynu/kg/dzień. Kobiety w ciąży powinny codziennie wypijać co najmniej 2,3 l płynów, a karmiące piersią nawet 2,7 l dziennie.
Podczas upałów należy uzupełniać niedobory nie tylko wody, lecz także soli mineralnych – zwłaszcza sodu i potasu. Latem elektrolity można stosować profilaktycznie np. dodając je do napojów. Jest to sposób na zapobieganie odwodnieniu i na ograniczenie spadku elektrolitów. Na wakacjach z dziećmi i osobami źle reagującymi na wysokie temperatury warto mieć ze sobą doustny izotoniczny płyn nawadniający.