62017Lis
WITAMINA SŁOŃCA

WITAMINA SŁOŃCA

Podstawowym źródłem naturalnej witaminy D w naszym organizmie jest synteza światła słonecznego przez skórę, dlatego potocznie bywa nazywana witaminą słońca. Niestety, w naszej szerokości geograficznej czas bezpośredniej ekspozycji ciała na działanie promieni słonecznych jest krótki. Ilość witaminy D przyswajana z pożywienia również może stanowić problem, bo nieodpowiednio dobrana dieta nie pokryje codziennego zapotrzebowania. Jedyną możliwością uzupełnienia braków, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym i wiosną jest jej regularna suplementacja.

Witamina D wpływa na wiele funkcji naszego organizmu. Najistotniejszy wpływ zaznacza się w funkcjonowaniu układu kostnego. Zwiększa ona jelitowe wchłanianie wapnia i fosforu, prowadzi do pobudzenia procesów tworzenia i mineralizacji kości. Dlatego też u dzieci jej niedobór prowadzi przede wszystkim do rozwoju krzywicy i nieodwracalnych zmian w budowie układu kostnego. Natomiast u dorosłych jej niedobór prowadzi do demineralizacji kości, skutkującej istotnym zmniejszeniem zawartości wapnia w kościach.

Właściwy poziom witaminy D ma wpływ także na naszą odporność. Jej deficyt zwiększa zapadalność na infekcje, szczególnie dróg oddechowych. Na właściwy poziom tej witaminy powinny więc zwrócić uwagę przede wszystkim osoby cierpiące na choroby alergiczne, astmę oskrzelową lub osoby z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc.

Witamina D jest także odpowiedzialna za prawidłowy metabolizm cukrów i tłuszczów. Naturalne tworzenie się, wydzielanie i wykorzystywanie insuliny jest w znacznym stopniu zależne od witaminy D. Z tego względu jej niedobór jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 1 lub 2.

W ostatnich latach zauważono znaczący wpływ witaminy D na funkcjonowanie układu nerwowego. Badania potwierdziły, że jej niedobór sprzyja rozwojowi stanów depresyjnych i lękowych, może też wywoływać zaburzenia pamięci i koncentracji. Obecnie prowadzone są badania nad wykorzystaniem witaminy D w leczeniu choroby Alzheimera, demencji starczej oraz stwardnienia rozsianego, a także w leczeniu schorzeń dermatologicznych.

NORMY DZIENNE WITAMINY D:

  1. dzieci i młodzież od 1 do 18 roku życia : 600-1000 j.m.
  2. dzieci i młodzież ze stwierdzoną otyłością: 1200-2000 j.m.
  3. dorośli (18-65 lat): 800-2000 j.m.
  4. osoby powyżej 65 roku życia: 800-2000 j.m.
  5. osoby otyłe: dzienne do 4000 j.m.
  6. kobiety planujące ciążę: 800-2000 j.m.
  7. ciężarne (od 2 trymestru) i matki karmiąc